loading...
بوتاکس، پی آر پی، ژل، مزوتراپی، لیفت با نخ، پلاسما جت، لیزر مو، برداشتن خال
دکتر کاظم محقق بازدید : 92 دوشنبه 15 دی 1399 نظرات (0)




مقدمه

از دهه 1970 ، درمان با پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) محبوبیت بیشتری پیدا کرده است ، با کاربردهای فعلی طیف وسیعی از تخصص ها ، از ارتودنسی و ارتوپدی گرفته تا زیبایی و سایر موارد ، گسترش می یابد. روش بازسازی از غلظت بالای پلاکت خون خود بیمار برای تحریک بهبود در بافت آسیب دیده ، جوان سازی پوست ، رشد مجدد مو و موارد دیگر استفاده می کند.

از آنجا که تحقیقات نشان می دهد این روش می تواند برای درمان بیماری ها و بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد ، PRP درمانی هرچه بیشتر به آینده تبدیل می شود. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که PRP می تواند به عنوان یک گزینه بهتر برای جراحی ها بهبود یابد.

بهشت کلینیک این راهنما را ایجاد کرده است تا به خوانندگان کمک کند تا بفهمند پلاسمای غنی از پلاکت چیست ، PRP درمانی چگونه کار می کند و ریشه های آن چیست ، شرایطی را که می تواند درمان کند و چگونگی ترکیب PRP و HBOT برای ایجاد یک تسریع کننده بهبودی قدرتمند.


تعریف پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت

قبل از تعریف پلاسمای غنی از پلاکت ، مهم است که بدانید پلاکت و پلاسما چیست و اهمیت آنها برای بدن چیست.

پلاکت ها که به آنها ترومبوسیت نیز گفته می شود ، سلولهای خونی به شکل دیسک هستند که در سراسر بدن گردش می کنند و به ایجاد لخته های خون برای جلوگیری از خونریزی کمک می کنند. یک منبع طبیعی از فاکتورهای رشد ، پلاکت ها حاوی فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF) ، فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) ، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) ، فاکتور آنژیوژنیک مشتق از پلاکت (PDAF) و فاکتور رشد بتا ( TGF-β). اینها وقتی پلاکت فعال می شوند آزاد می شوند. .

پلاکت ها همچنین سایر مواد مهم برای بهبود را آزاد می کنند ، مانند فیبرونکتین (در چسبندگی ، مهاجرت و رشد نقش دارد) ، ویترونکتین (چسبندگی سلول و عامل گسترش) ، اسفنگوزین 1-فسفات (آنژیوژنز و پاسخ های ایمنی). پلاسما واسطه ای است که از طریق آن پلاکت ها و گلبول های قرمز و سفید حرکت می کنند. قسمت مایع خون ، به طور کلی از آب و پروتئین تشکیل شده است. از پلاسما و غلظت بالای پلاکت به عنوان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یاد می شود.


پی آر پی PRP درمانی چیست؟

درمان غنی از پلاکت از تزریقاتی برای مهار قدرت PRP و پشتیبانی از بازسازی استفاده می کند. بیایید نحوه تجویز درمان غنی از پلاکت ، روند بهبودی و هرگونه عوارض جانبی را بررسی کنیم.


روش

برای شروع این روش ، خون مانند هر خونگیری معمولی دیگر از بیمار گرفته می شود. سپس نمونه در سانتریفیوژ مخصوصی قرار می گیرد که برای جداسازی خون به لایه ها استفاده می شود. در عرض چند دقیقه ، قسمت PRP خون ، حاوی پلاکت ، سیتوکین و فاکتورهای رشد ، در یک سرنگ برای تزریق در نقطه آسیب ، یا ناحیه ای از بدن که از آن استفاده می شود ، خارج می شود. قسمت PRP جدا شده از خون از پلاکت بیشتر از خون معمولی است.

سپس این پلاسمای غنی از پلاکت مستقیماً به بافت بدن زخمی یا بیمار تزریق می شود و فاکتورهای رشد را آزاد کرده و تولید سلولهای ترمیم کننده را تحریک می کند. از تصویربرداری اولتراسوند برای اطمینان از قرارگیری دقیق آن در بافت استفاده می شود. کل مراحل کار حدود 30 دقیقه طول می کشد.

تعداد تزریق PRP به شرایط یا نتیجه دلخواه بستگی دارد.


بهبود

بهبودی از درمان با PRP حداقل خرابی را به همراه دارد. این بهبود بسته به شدت وضعیت بیمار متفاوت است و نتایج از چند هفته تا چند ماه پس از درمان رخ می دهد.


اثرات جانبی

از آنجا که غلظت PRP از خون خود بیمار ساخته می شود ، در ارتباط با استفاده از خون خود ، خطر واکنش آلرژیک یا انتقال بیماری واگیر دار وجود ندارد. عوارض جانبی احتمالی شامل درد یا حساسیت خفیف در محل تزریق ، تورم ، خونریزی موقتی یا آسیب به بافت است.




تاریخچه درمان پلاسمای غنی از پلاکت

محققان در دهه 1970 توانایی بازسازی پلاکت ها را کشف کردند. یک مطالعه مشاهده کرد که پلاکت ها "به وضوح نقش پیچیده ای در تحریک پاسخ بافت ها به آسیب دارند" و مسئول افزایش تولید کلاژن ، میتوز سلول ، رشد رگ های خونی ، مهاجرت به محل آسیب و موارد دیگر هستند.

در این مدت ، اصطلاح PRP هنوز به عنوان وسیله ای برای بهبود مستقیم آسیب ها تصور نمی شد. PRP به عنوان درمانی برای ترومبوسیتوپنی مورد استفاده قرار گرفت ، بیماری که با تعداد پلاکت خون پایین مشخص می شود.

چندین سال بعد ، پزشکان شروع به استفاده از PRP برای جراحی فک و صورت ، جراحی پریودنتال و جراحی زیبایی برای کاهش از دست دادن خون در حین عمل کردند. در اوایل سال 2000 ، PRP به ارتوپدی گسترش یافت و اثبات شد که باعث بهبودی در شکستگی ها و پیوند استخوان می شود.

با ادامه تحقیقات و موفقیت آمیز بودن آزمایشات ، PRP به روشی معمول برای درمان ترمیم بافت همبند در پزشکی ورزشی تبدیل شد. در سال 2006 ، اولین مطالعه انسانی "درمان تاندینوز مزمن آرنج با پلاسمای غنی از پلاکت" در مجله آمریکایی پزشکی ورزشی منتشر شد که گزارش آن بهبود فوری 60 درصدی ، بهبود 81 درصدی در شش ماه و 93 بود -کاهش درصد درد بعد از دو سال

وقتی تایگر وودز ، گلف باز حرفه ای ، اعتراف کرد که درست قبل از بازگشت در سال 2010 ، گلف باز حرفه ای پذیرفته است ، PRP به محبوبیت خود رسیده است. در آن زمان ، مردم اطلاعات زیادی در مورد روش بازسازی نداشتند. اندکی بعد ، مقالاتی در مورد توضیح PRP و نحوه عملکرد آن اینترنت را تحت فشار قرار داد ، زیرا تعداد بیشتری از ورزشکاران اعلام کردند که آنها نیز تحت درمان قرار گرفتند. این شامل کوبی برایانت (زانوی راست مفصلی مفصلی) ، استیفن کاری کاری گلدن استیت واریورز (پیچ خوردگی درجه 1 MCL در زانوی راست وی) ، پارچ سان دیگو پدرس ، گرت ریچاردز (پارگی رباط آرنج) ، و دیترویت پیستون ریگی جکسون (تاندینوز و اولنار) بود. پیچ خوردگی رباط وثیقه در انگشت شست او). این لیست رشد کرده است زیرا تیم های ورزشی حرفه ای و دانشگاهی بیشتر از PRP با فرکانس بالاتر برای درمان مجموعه ای از آسیب ها استفاده می کنند. در حالی که محبوبیت زیادی در ورزش به دست آورده است ، سایر افرادی که از آرتروز زانو تا شکستگی آسیب دیده اند می توانند از PRP برای بهبود استفاده کنند.

در سال 2019 ، محققان یک بررسی سیستماتیک از 132 مقاله و 11 مقاله در مورد PRP به عنوان درمانی برای ریزش مو انجام دادند. این مطالعه نتیجه گیری کرد: "بیشتر مطالعات نشان می دهد که تزریق زیر جلدی PRP احتمالاً باعث کاهش ریزش مو ، افزایش قطر و تراکم مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می شود."

اکنون ، PRP درمانی در تعدادی از روش های زیبایی و زیبایی برای بازگرداندن ظاهر جوان استفاده می شود.


PRP چه شرایطی را می تواند درمان کند؟

از PRP می توان برای انواع ترمیم های اسکلتی - عضلانی ، بهبودهای زیبایی پوست و مو و تقویت سلامت جنسی استفاده کرد. موارد استفاده از PRP عبارتند از:


آرتروز

آرتروز ، که میلیون ها نفر در ایران به آن مبتلا هستند ، ثابت شده است که با PRP درمانی قابل درمان است. در یک بررسی منظم با عنوان "پلاسمای غنی از پلاکت در درمان آرتروز: بررسی شواهد موجود" که در مجله Thevanvan Advances in Chronise Disease منتشر شده نتیجه گیری شده است: "به نظر می رسد نتایج حاصل از آزمایشات بالینی تصادفی به نفع PRP استفاده شده نسبت به سایر درمانهای داخل مفصلی مانند تزریق HA ، به مقیاس درد را در کوتاه مدت و میان مدت (6-12 ماه) بهبود ببخشید. " از آنجا که آرتروز به طور شایع در زانو مشاهده می شود ، مطالعات متعددی برای درک تأثیر PRP در این مفصل انجام شده است. یک مطالعه نشان داد "تزریق داخل مفصلی PRP به زانو برای مراحل اولیه علامت گذاری OA یک گزینه درمانی معتبر است. اثر بالینی IA-PRP با فرم IA-HA و IA-CS پس از 3 ماه قابل مقایسه است و اثر طولانی مدت IA-PRP نسبت به IA-HA و IA-CS برتر است. "


جراحات تاندون و تاندینوپاتی روتاتور کاف

پزشکان متخصص ارتوپدی و پزشکان پزشکی ورزشی از تزریق PRP برای درمان آسیب های استخوان کشکک ، عضلات چهار سر ران ، همسترینگ ، دو گوش ، پرونئال و ماسل استفاده کرده اند. محققان یک بررسی سیستماتیک از چندین مطالعه انجام دادند و نتیجه گرفتند که چندین اثر مفید PRP ، از جمله کاهش درد ، بهبود عملکرد مفصل و ترمیم بافت. "

در مطالعه دیگری ، همچنین یک درمان موثر برای تاندینوپاتی روتاتور کاف ، PRP "منجر به بهبود پایدار درد ، عملکرد و نتایج MRI در بیماران شد."


بورسیت

محققان دریافتند که PRP می تواند برای درمان بورسیت ، یک وضعیت دردناک که بر روی بورس ، استخوان های بالشتک ، تاندون ها و عضلات نزدیک مفاصل تأثیر می گذارد ، و بورسیت تروکانتریک بیشتر ، التهاب بورس در نقطه خارج ران. در یک مطالعه ، تزریق PRP برای بورسیت مزمن مفصل ران موثرتر از کورتیزون است.


اپیکندیلیت داخلی و لترال

مطالعات نشان داده است بیماران مبتلا به این شرایط که به آرنج گلف باز (داخلی) و تنیس (جانبی) نیز معروف هستند ، پس از تزریق PRP کاهش درد و افزایش عملکرد را تجربه کرده اند. یک مطالعه نتیجه گرفت که درمان PRP نسبت به تزریق کورتیزون بهبود بیشتری نشان می دهد.



استفاده زیبایی

در سالهای اخیر ، PRP برای اهداف زیبایی مانند صورت استفاده شده است. یک مطالعه نشان داد که تزریق PRP باعث جوان سازی پوست در ناحیه تحتانی چشم می شود ، در حالی که دیگری کشف شده PRP باعث ایجاد "بازسازی بافت در پوست پیر می شود و ممکن است به عنوان درمان کمکی لیزر استفاده شود."

با بازیابی لایه های کلاژن ، کاهش خطوط ریز ، چین و چروک ، علائم کشیدگی و زخم و سفت شدن پوست می توان نتیجه "پیری معکوس" را یافت.


ریزش مو

بسیاری از مطالعات PRP را به عنوان یک درمان موثر برای آلوپسی آندروژنیک ، یک اختلال شایع مو که 45 درصد از مردان و 35 درصد از زنان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد ، نشان داده اند. بیشتر شواهد رشد مجدد مو پس از سه ماه را نشان داد.


سلامت جنسی

اصول PRP درمانی همچنین می تواند برای تقویت عملکرد جنسی یا درمان اختلالات جنسی مورد استفاده قرار گیرد. ترمیم خونرسانی می تواند باعث افزایش احساس شود و اثرات پایداری برای اختلال نعوظ در مردان و جوان سازی واژن در زنان داشته باشد.

سایر موارد قابل درمان عبارتند از: ورم کف پا ، پیچ خوردگی یا پارگی رباط وثیقه اولنار ، پیچ خوردگی مچ پا یا آسیب رباط ، پارگی همسترینگ ، درد زانو ، آسیب های عضلانی ، پیچ خوردگی یا پارگی رباط (MCL ، LCL) ، درد مفصل ران ، درد ساق پا و پا ، شانه و درد بازو ، آتل شینی و اشک آشیل.


ترکیب PRP و HBOT

گرچه اغلب به این روش فکر نمی شود ، اکسیژن درمانی هایپرباریک (HBOT) نیز یک روش پزشکی احیا کننده است و به صورت جداگانه ، هر دو روش PRP درمانی و HBOT می توانند بهبودی را تسریع کنند. با این حال ، ترکیب PRP درمانی و HBOT دارای اثرات تحریک کننده و بهبود دهنده قدرتمندی است - بیماران را قادر می سازد تا نتایج مطلوب تری را بدست آورند و حتی از جراحی های طولانی و سنگین جلوگیری کنند.

پلاکت ها به عنوان آهن ربا برای سلول های بنیادی عمل می کنند ، و ثابت شده است که HBOT سلول های بنیادی را از مغز استخوان آزاد و متحرک می کند و گردش خون را بیش از حد طبیعی تا 8 برابر افزایش می دهد. با استفاده از HBOT قبل و بعد از هر تزریق PRP ، PRP تزریق شده این سلول های بنیادی را به منطقه مورد نیاز برای ارتقا accele بهبودی سریع جذب می کند.

این ترکیب همچنین می تواند هر گونه درد یا درد را که ممکن است فقط به دلیل PRP درمانی حاصل شود ، کاهش دهد. رویکرد ترکیبی ما در هنگام درمان درد زانو ، آسیب دیدگی تاندون ، رگ به رگ شدن یا پارگی رباط ، بورسیت ، درد مفصل ران ، آرتروز ، التهاب التهاب مفصل ، آتلچه های مفصل ران ، اپیکندیلیت داخلی و جانبی ، آسیب های همسترینگ ، زخم های دیابتی و غیره بسیار موفق بوده است.

PRP و HBOT فقط برای بهبودی نیستند. آنها می توانند تأثیرات زیبایی و جوان سازی بر روی پوست ، مو و سلامت جنسی داشته باشند. PRP و HBOT که به عنوان یک روش پیری معکوس شناخته می شود ، می تواند درخشش جوانی را نشان دهد ، لایه های کلاژن را بازیابی کند ، خطوط ریز ، چین و چروک ، علائم کشش و زخم های آکنه را کاهش دهد. این ترکیب بدون جراحی می تواند موها را رشد و ضخیم کند. به علاوه ، توانایی تقویت عملکرد جنسی را دارد. برای مردان ، این دو روش می توانند خون رسانی را بازیابی کنند ، احساس ترمیم کنند و به اختلال نعوظ کمک کنند. برای زنان ، احساس را افزایش می دهد و جوان سازی واژن را فراهم می کند.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 691
  • بازدید کلی : 2,098